Sunday, April 15, 2012

Ekspedisi Gunung Jerai

Gunung Jerai


juga dikenali sebagai Puncak Kedah merupakan sebuah gunung yang terdapat di negeri Kedah Darul AmanMalaysia, di antara sempadan daerah Kuala Muda dan Yan. Tingginya mempunyai 1,217 meter. 3,992 kaki


kalau anda sampai ke kedah, gunung jerai akan jadi penanda kerana kedudukannya yang tinggi. Sunggu indah ciptaan Allah ini.


saya dah 3 kali sampai ke sini. 2 kali naik menggunakan perkhidmatan van dan kali ni saya naik dengan cara mendaki..weeeiiiieee... :)
kalau ada yang teringin nak naik van, perkhidmatan van ada disediakan dikaki gunung jerai dengan bayaran RM7-10 perhead untuk tambang naik dan turun. 



kami memulakan pendakian pada jam 9.30 pagi dengan kekuatan seramai +-320orang pendaki.. tapi saya tak pasti berapa jumlah sebenar pendaki yang betul2 telah berjaya menamatkan pendakian tanpa menumpang mana2 kenderaan yang ada..hahah.. 
untuk makluman, saya dan kawan2 ada juga disemawa iaitu dioffer untuk mendapatkan perkhidmatan ini. tetapi akibat kegigihan kami, kami tak endahkan segala ajakan dan pelawaan yang dioffer... :P





4km to gooooooo.. banyak tu.. 




 berhenti rehat.. sambil minum air.. 



 proud to says la kan, kami adalah antara barisan starf yang meneruskan pendaki walaupun ketiga2 wanita diatas adalah golongan ibu2 dan dua jejaka yang sedang memasuki usia emas... :)




 wajah kegembiraan... 



 gembira lagi....


hutan lipur



tamat sudah... yeay berjaya

Alhamdulillah....
macam tak percaya... dalam usia yang menjengah 3series ni saya berjaya menamatkan pendakian sejauh 8km dengan berjalan kaki!! yeayyyy... (*lompat bintang *) terasa macam dapat 11A untuk SPM.. sangat bangga dengan diri sendiri.. 


walaupun terasa sangat letih dan sakit kaki... tapi malam tu saya tidur sambil tersenyum.. tq en.suami atas sokongan anda.. :) (sebab en.suami tak bising2 bila saya mengadu sakit kaki..hehe)

No comments:

Post a Comment

Post a Comment